1. INLEDNING
Dessa allmänna försäljnings- och leveransvillkor ("allmänna villkor") gäller för alla erbjudanden, försäljningar och leveranser som görs av ATS Finland Oy ("ATS"), oavsett om ATS agerar som säljare/ägare, mellanhand för säljaren/ägaren eller leverantör för säljaren/ägaren.
När det i dessa allmänna villkor hänvisas till "varor", avses både den sålda produkten och eventuellt inkluderade enheter och tillbehör.
Ändringar eller avvikelser från dessa allmänna villkor måste överenskommas skriftligt mellan parterna. Med "avtal" avses dessa allmänna villkor, orderbekräftelsen och köpeavtalet med bilagor. Om det uppstår motsägelser mellan enskilda beställningar och de allmänna villkoren, har orderbekräftelsen och/eller köpeavtalet företräde. Om inte annat anges i dessa villkor, gäller finsk köplag (355/1987). Om dessa allmänna villkor och icke-tvingande lagstiftning är i konflikt, har dessa allmänna villkor företräde.
För tydlighetens skull ska det noteras att köparens egna allmänna eller särskilda inköpsvillkor inte gäller om inte ATS skriftligen har godkänt dem. Om dessa allmänna villkor och ATS skriftligen godkända köparens egna villkor är i konflikt, har dessa allmänna villkor företräde.
2. ERBJUDANDE, GODKÄNNANDE, ORDERBEKRÄFTELSE, KÖPEAVTAL
ATS erbjudande upphör att gälla om köparen inte accepterar det inom angiven tidsfrist. Ett avtal mellan parterna uppstår när köparen accepterar ATS erbjudande eller när ATS accepterar köparens erbjudande. Muntliga erbjudanden från ATS representanter blir bindande först när ATS har bekräftat dem skriftligen, t.ex. genom ett erbjudandebrev eller e-post, eller genom en orderbekräftelse.
Om köparen deltar i en anbudstävling är köparens prisförslag bindande i två (2) veckor, om inte annat överenskommits.
Köp-/försäljningsavtal skickas normalt som en orderbekräftelse där det ingångna avtalet bekräftas. Vanligtvis informerar ATS om detta genom att samtidigt skicka köpeavtalet där dessa allmänna villkor är bilagda.
Om inte annat överenskommits mellan parterna, bekräftar ATS alla mottagna beställningar genom en orderbekräftelse via e-post, brev eller telefon. Orderbekräftelsen är slutgiltig och bindande. Dessa allmänna villkor utgör en del av den bekräftade beställningen och parternas avtal. Fel som uppstår i samband med skriftliga och elektroniska beställningar som orsakas av omständigheter på ATS sida rättas eller korrigeras utan onödigt dröjsmål. Dessa allmänna villkor gäller för alla beställningar, oavsett om köparen hänvisar till andra avtalsvillkor i beställningen eller annan dokumentation.
3. FÖRSÄLJNINGSPRISET OCH KOSTNADER
Pris och betalningstid anges i orderbekräftelsen och/eller köpeavtalet. Alla priser anges utan mervärdesskatt, andra skatter och avgifter samt leveranskostnader. Köparen ska betala alla kostnader för leveransen av varan. Detta gäller skatter, avgifter, försäkringar, transport etc.
Om kostnaderna för genomförandet av avtalet förändras under betalningstiden, kan säljaren kräva ersättning eller ändring av köpeskillingen. Detta gäller även om ändringar görs i tvingande lagstiftning som rör avgifter och skatter. Om växelkursen mellan säljarens leverantör och säljaren ändras med mer än två (2) procent, har säljaren rätt att debitera köparen hela förändringen i kostnaden.
Om köparen vill göra ändringar i avtalet, har säljaren rätt att kräva ändring av köpeskillingen och eventuellt ändring av leveransdatumet.
Köparen ska göra tullklarering och vidta de nödvändiga åtgärderna vid import av varorna. Köparen ansvarar för alla kostnader i samband med detta. Köparen ansvarar också för alla kostnader i samband med att ge relevanta myndigheter de nödvändiga uppgifterna om varorna vid import och tullklarering.
4. LEVERANS OCH RISKÖVERGÅNG
Leverans överenskommes separat.
Leverans anses ha ägt rum när varan har överlämnats till ett oberoende transportföretag eller på annat sätt ställts till köparens förfogande.
Om säljaren själv ansvarar för leveransen, anses leveransen ha ägt rum när säljaren har överlämnat varan till kunden.
Om varorna ska levereras till en överenskommen leveransadress, ansvarar köparen för varan från och med den tidpunkt då varan har levererats till denna plats.
Riskansvaret för varans förlust eller skada övergår till köparen vid leverans. Detta inkluderar ansvar för vidare transport, försäkringar etc. Alla transporter efter leverans sker på köparens ansvar.
Om ATS har avtalat att betala för leveransen, har ATS rätt att välja transportföretag.
5. LEVERANSTID
Varor som ATS kan leverera från sitt eget lager levereras normalt omedelbart. ATS förbehåller sig rätten att förlänga leveranstiden i rimlig utsträckning för att kunna uppfylla specifika transportåtaganden eller andra liknande åtaganden, eller om andra leveranser eller omständigheter försvårar leveransen omedelbart.
Leveranstiden som anges i erbjudandet, orderbekräftelsen eller avtalet med en tredje part är ungefärlig. ATS har rätt att leverera varorna högst en (1) vecka före eller efter den angivna leveranstiden.
6. FÖRSENING, LEVERANSFÖRHINDER
ATS ansvarar inte för uteblivna prestationer om de hindras eller görs orimligt svåra av en händelse som inte är ATS ansvarig för ("force majeure"). En sådan händelse kan vara t.ex. krig, mobilisering, terrorism, expropriering, beslagtagning, betydande förändringar på valutamarknader, export- eller importförbud, arbetskonflikter, råvarubrist, brist på transportmedel, brand, fabriksolyckor, brist eller förseningar i leveranser från underleverantörer.
Leveransen ska ske enligt beställningen, och leveransskyldigheten anses inte uppfylld förrän alla delar av beställningen har levererats. Köparen accepterar del-leveranser i sin helhet, och ATS har rätt att säkerställa en totalleverans inom rimlig tid. ATS är dock skyldig att informera köparen om det finns anledning att tro att den överenskomna leveranstiden inte kan hållas. Om köparen inte godkänner den nya leveranstiden, måste köparen omedelbart meddela detta skriftligt till ATS.
Beställda produkter som köparen har beställt separat kan inte annulleras.
Förutom köparens rätt att annullera beställningen på grund av avsevärd försening, har köparen inte rätt att göra några ytterligare krav mot ATS på grund av förseningar i leveransen.
Ingen av parterna anses ha brutit mot sina förpliktelser i beställningen om fullgörandet har hindrats på grund av force majeure.
7. RETUR- OCH AVBESTÄLLNINGAVGIFTER
Varor kan endast returneras på grundval av ett skriftligt avtal med ATS.
Om köparen inte fullföljer avtalet eller inte vill fullfölja det efter att beställningen har gjorts men före leverans, har ATS rätt att ta ut en avbeställningsavgift som kan debiteras kunden. Avbeställningsavgiften täcker arbetskostnader och förlorad inkomst och uppgår till 10 % av fakturabeloppet, exklusive moms och andra avgifter. Om en produkt måste returneras på grund av annullering, ansvarar köparen för returfraktkostnaderna. Fraktkostnader för beställning eller leverans återbetalas inte till köparen. Återlämnande av varor ska definieras i returavtalet. Alla varor som returneras ska vara oskadda och i samma skick som vid avtalets ingående eller leverans.
8. BETALNINGSVILLKOR
Om inte annat anges i köpeavtalet, ska köparen betala hela köpesumman till säljarens/mäklarens angivna bankkonto före leverans. Köpesumman överförs till leverantören efter att provisioner
Ombesörjning av betalning sker enligt överenskommelse i köpeavtalet och orderbekräftelsen.
9. REKLAMATION
Leveransen ska vara i enlighet med beställningen och de angivna prestanda- och kvalitetskraven. Köparen ska undersöka varorna så snart som möjligt och utan onödigt dröjsmål efter mottagandet av varorna. Köparen ska omedelbart reklamera om leveransen inte överensstämmer med orderbekräftelsen/köpeavtalet.
Ogrundade reklamationer kompenseras inte.
Köparen förlorar rätten att åberopa fel om köparen inte meddelar ATS inom en (1) vecka från det att felet upptäcktes eller från det att köparen borde ha upptäckt felet.
Köparen är medveten om och accepterar följande villkor:
- Varorna är använda/abnorma, och avtalet avser köp av begagnade varor.
- Varorna säljs "i befintligt skick".
- ATS agerar som mellanhand mellan tidigare ägare och köpare eller ny temporär ägare för att genomföra en återförsäljning.
- ATS har ingen annan information om varorna än den som tidigare ägare har lämnat.
- Köparen får möjlighet och ATS uppmuntrar köparen att utnyttja denna möjlighet:
-
- Inspektera varorna innan avtalet ingås.
- Använda experthjälp för att undersöka varorna.
- Ställa frågor om varorna direkt till säljarens leverantör och begära den nödvändiga informationen därifrån.
- ATS ansvarar inte för transportskador. Köparen erbjuds och uppmanas att ta en egen transportförsäkring. Transportskador ska omedelbart meddelas transportören.
- Köparen ska samarbeta i alla faser av försäljnings- och leveransprocessen och tillhandahålla den information som säljaren/leverantören begär.
- Köparen accepterar köpeskillingen, som motsvarar den värdering av varan som köparen anser vara korrekt.
Om det finns ett fel i leveransen, har säljaren rätt att åtgärda felet inom rimlig tid. Säljaren har rätt till en ersättningsleverans.
Köparen förlorar rätten att åberopa fel om han inte reklamerar enligt ovan. Reklamationer måste göras skriftligen.
Utöver det ovanstående ansvarar inte säljaren för fel eller eventuella förluster som uppstår på grund av dessa fel, såsom affärsförluster, förlorade vinster och andra indirekta skador.
Köparen är medveten om och accepterar att han inte kan framställa krav mot säljaren utöver vad säljaren kan framställa mot leverantören, den tidigare ägaren eller rättsinnehavaren av varan.
10. TILLÄMPLIG LAG OCH TVISTLÖSNING
Avtalet ska regleras av finsk lag, med undantag för dess regler om lagval. Tvister mellan parterna som uppstår från avtalet ska lösas vid Helsingfors tingsrätt.